tisdag 21 april 2015

Hundratals befaras döda i Medelhavet - hur löser vi problemet?





800 dog i flyktingbåtskatastrofen i Medelhavet i söndags, bekräftar FN. 


De första vittnesskildringarna berättar om skräcken under dramat.
- Vi klamrade oss fast vid de döda för att inte sjunka till botten, berättar en av de överlevande enligt La Repubblica.La Repubblica.
Efter att en flyktingbåt kapsejsat mellan Libyen och Italien natten mellan måndag och söndag har det kommit spridda rapporter om hur många som miste livet.
Nu bekräftar FN att 800 personer dog i katastrofen utanför Lampedusa, rapporterar AFP.
Två misstänkta människosmugglare har gripits bland de 28 överlevande efter tragedin i söndags då en flyktingbåt med upp till 950 människor ombord kapsejsade i Medelhavet.
[...] 

 (Expressen)




Självklart är det en fruktansvärd katastrof. Ännu värre är ju att denna katastrof är bara en av många som skett de sista åren.




Dödliga migrantolyckor 
12 april 2015: cirka 400 migranter befaras ha omkommit när en överlastad fiskebåt kapsejsade utanför libyska kusten.  
14 september 2014: En båt med cirka 200 afrikanska migranter sjunker öster om Tripoli. Bara 36 räddas.  
10 september 2014: Upp till 500 migranter befaras ha drunknat sedan människosmugglare rammat deras båt utanför Malta. 
22 augusti 2014: 170 migranter från Afrika söder om Sahara dör när deras båt sjunker utanför Tripoli.  
3 oktober 2013: Ett skepp med 500 migranter som reste från Afrikas horn sjunker utanför Lampedusa. Minst 366 människor dör.(Expressen)


Nu vaknar kraven på att EU skall ta emot fler flyktningar och förändra reglerna så att flyktingar inte skall behöva åka med smuggelligor över Medelhavet för att ta sig till Europa och in i EU.

Hur relevant är då detta krav:


Förra året kom cirka 170 000 migranter till Italien över Medelhavet. 3 419 människor beräknas ha drunknat på vägen.
(Expressen)


Enligt Frontex väntar ytterligare mellan en halv miljon och miljon människor på att resa från Libyen till Italien .. och då talar vi om ett lands utport och med de regler som råder idag.

Hur kommer flyktingströmmen se ut om vi lättar på reglerna - eller gör som somliga förespråkar helt sonika öppnar våra gränser.

Vem skall ta hand om alla som kommer? Vilka skall stå för de resurserna? Hur skall de enskilda länderna klara logistiken kring det så att den tillvaro de får i EU är människovärdig.

För att de inte räcker med att få en trygg plats - det ser vi ju på alla de som inte anser att Grekland och Italien erbjuder bra villkor utan söker till bl a till Tyskland och Skandinavien för att det är "bättre där".

Italiens strategi från 2013 är att utföra räddningsinsatser, rädda liv på Medelhavet och föra de nödsatta i land i Italien;



Sedan över 300 migranter drunknat i en olycka utanför Lampedusa hösten 2013 drog Italien i gång sök- och räddningsinsatsen Mare Nostrum, i syfte att rädda liv på Medelhavet. Sverige är ett av 19 EU-länder som tillsammans med Island, Norge och Schweiz deltar i Triton.Källa: Migrationsverket, Röda Korset, Human Rights Watch 
(Expressen)

Men är ändrade asylregler och hjälp iland verkligen rätt metod.
Australien har valt en annan väg. En väg som visat sig vara effektiv och drastiskt minskat offren för döden på havet.


Australien - föredöme eller avskräckande exempel?


Australien har framgångsrikt löst problemet med båtflyktingar på sitt alldeles egna sätt.Nu drunknar nästan inga på havet längre.

[...]

I juli 2013 la Australien helt om sin politik. Militära fartyg stoppar numera alla flyktingbåtar på väg till Australien.Båtarna bogseras tillbaka till det lands territorialvatten varifrån de kommer, mestadels Indonesien.Kan landet inte identifieras bogseras båtarna till Papua och Nya Guinea där särskilda mottagningsläger byggts upp.
Vill sända signalHär låses flyktingarna in innan de får sin sak prövad. Men inte ens de som anses ha tillräckliga asylskäl släpps in i Australien.De tvingas välja mellan att åka tillbaka till sitt hemland eller att bosätta sig på fattiga Papau och Nya Guinea.

[...]

På ett plan har Australiens nya taktik varit lyckad. Väldigt få flyktingbåtar har under de senaste 18 månaderna försökt ta sig till Australien. Därmed har också antalet flyktingar som drunknar till havs minskat drastiskt.Efter den tragiska olyckan på Medelhavet i helgen då många hundra flyktingar dränktes när en båt kapsejsade har Australiens premiärministerTony Abbott uppmanat Europa att lära av Australiens exempel.

[...]

En positiv bieffekt av det australienska systemet är att det blir väldigt svårt för flyktingsmugglare att marknadsföra sin produkt, drömmen om att få starta en ny framtid i ett rikt land. Om inga båtflyktingar når sin slutdestination minskar givetvis efterfrågan på dessa riskfyllda resor drastiskt

[...]

Att så många trots att de är medvetna om riskerna försöker ta sig sjövägen till Europa beror på att det trots allt fungerar. Många når Europa. De får sin sak prövad. Eller så kan de åtminstone försöka hanka sig fram på svartjobb som illegala emigranter. Drömmen hålls vid liv.Australien har effektivt dödat drömmen.

(Aftonbladet - Wolfgang Hansson)



EU kommer till slut tvingas att göra något liknande - det finns helt enkelt ingen annan utväg för att få stopp på drömmen om Europa och att det går att köpa sig en väg in.

Så länge bakdörren är öppen så kommer människor att använda den och för dyra pengar riskera sina liv på vägen.





Inga enkla lösningar på drunkningsdöden 

[...] 
I det sönderfallna Libyen sägs uppåt en miljon människor vänta på att smugglas till Europa. Gränspolisen Håkan Ejdervis, intervjuad i DN, talar om "miljontals".Låt den tanken sjunka in: miljontals. 
Lösningen på det är inte "fler kvotflyktningar", som många nu talar om.Även om andra EU-länder plötsligt blev lika generösa som Sverige, och fler migranter beslutade att stanna kvar och invänta chansen att få en vinstlott, skulle många hellre välja havet. I synnerhet de som saknar asylskäl. 
Den överlevande som vittnat om inlåsningen på olycksbåten, ska exempelvis komma från Bangladesh; andra kom från länder som Algeriet, Egypten, Nigeria, Senegal, Mali, Zambia och Ghana, enligt italienska Corriere della Sera. Många av dem skulle rimligen inte ha fått asyl i Europa. 
[...] 
Mare Nostrum, den italienska räddningsoperation, frälste långt över 100 000 människoliv. Likväl beräknas 3 419 människor ha drunknat under 2014; antalet båtflyktningar femfaldigades.Risken finns, när operationerna blir mer omfattande, att fler migranter tar chansen och accepterar större risker - sämre båtar, sämre väder. Dessutom kan smugglarna bli än mer hänsynslösa. 
Människor måste självklart räddas i största möjliga omfattning, men det är ingen lösning på problemet att människor drunknar. 
Asylviseringar i stor omfattning är inte heller möjligt; trycket skulle bli för stort. Om miljoner är villiga att riskera livet på Medelhavet skulle oändligt många fler vilja söka asylvisum utanför Europa. 
[...] 
Det finns två radikala sätt att sabotera smugglarnas affärsidé. Det ena är att öppna Europas gränser och hjälpa alla som vill över havet. Det kommer aldrig att ske.Det andra är att göra tvärtom: att försöka stoppa flykten över Medelhavet. Det skulle kunna minska trafiken och drunkningarna, men det är grymt; 
[...] 
Den enda verkliga lösningen är en fredligare och mer jämlik värld. Några enkla lösningar finns dessvärre inte. 
(Expressen - Ledarredaktionen )


Australien har stoppat döden på havet .. och jag tror det är den strategi som också EU kommer att tvingas anta för att stävja problemet...

Skillnaden är dock att om EU antar samma policy så bör EU också vara beredda att ställa upp och bidra till att skapa fredade flyktingzoner med vapenmakt och att bekämpa problemet ISIS på plats..


Givetvis ingår då också att vara med och ansvara för att dessa flyktingzoner inte blir till svältläger.


Det skulle innebära att länderna i EU var tvungna att bidra långt mer än de gör idag både med bistånd för människors överlevnad och militärt än vad som sker idag.
Men det är den enda strategin som i längden kommer att vara hållbar och den enda strategin som faktiskt sparar liv i förlängningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar