tisdag 14 april 2015

Reklam riktad till barn när den är som sämst .. och bäst


Vad ser du i bilden?






Två barn som leker. Ja visst, det gör jag också. Två barn som leker och repeterar könsnormen - flickan i köket och pojken i verkstaden. Flickan gullig och feminin med söt kjol och band i håret. Pojken tuff, kompetent, avslappnad och framåt.

Jag ser också något annat. Flickan som diskret tar upp ett litet hörn i skuggan av loggan och pojken som med stöd av "manliga" attribut som bilar, verktygsbänk och pokerlåda tar upp tre fjärdedelar av utrymmet.



Kan man inte visa barn som leker utan att vara infösta i unkna könsroller.

Jovisst kan man det




Barn som leker moderna människor, där både pojkar och flickor kan hugga i med tvätt och städning på barns vis. 



Aktiva levande barn, som utan gränser av kön leker tillsammans, upptäcker tillsammans .



Vi måste inte förändra barnen, inte klä ut pojkar i rosa och klänning och tvinga på flickorna snickarbyxor och hammare i näven för att bryta gamla unkna normer.
Vi behöver bara låta barnen få tillträde till allt och visa dem att det är okej leka och prova, att delta och samarbeta, att upptäcka och ha skoj tillsammans.

Vi behöver bara låta barnen få vara barn och få veta att det är okej att vara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar