torsdag 24 oktober 2013

Expressen usla rubriker.... Polisens Facebookgrupp

Jag möttes tidigt i morse av att Expressen toppade med detta:




Det här lät ju helt horribelt, först en alkoholmissbrukade sexköpare till åklagare som inte sparkas och nu kvinnohatande poliser ... var är samhället på väg..

Självklart var jag tvungen att läsa artikeln.

Facebook-gruppen avslöjar poliserna

Så här grovt hånar svenska poliser sina kritiker:
TV-profilen Elisabet Höglund hånas för sitt utseende och kallas "dement" och "häxa" "som inte behöver ringa 112".
Tidigare länspolismästaren i Stockholm Carin Götblad beskrivs som "polisens motsvarighet till Linda Rosing".
Författaren Johanna Langhorst och ledarskribenten Eva Franchell avfärdas med att de är "bara skit! Som luktar illa!"
Expressen kan i dag avslöja vad som skrivs i svenska polisers interna och stängda Facebookgrupp.

[...]

Facebookgruppen UMF startades av åtta poliser i februari 2012. Förkortningen UMF står för "underbetalda, missnöjda och förbannade".
Drygt 5 000 poliser - vilket motsvarar ungeför en fjärdedel av landets poliser i dag - är med i gruppen.

[...]

Hån mot kritiker

När Facebookgruppen UMF startades hade den en starkt facklig prägel. Och än i dag diskuteras ofta arbetstider, arbetsmiljö, löner, ob-tillägg och polisutrustning.
Men här uttrycks också öppet hån och närmast hat mot kritiker på ett sätt som fått flera poliser som Expressen haft kontakt med att reagera starkt.

TV-profilen och journalisten Elisabet Höglund drabbas av förakt efter att hon i juli i somras kritiserat polisen för den uppmärksammade dödsskjutningen i Varberg då polis sköt ihjäl en knivbeväpnad man som knivskurit tre personer varav en - en 85-årig kvinna - avled av sina skador.

[...]

Det som framför allt orsakar upprördhet bland poliserna som skriver i Facebookgruppen är kritik i media mot poliser som tvingats använda våld i tjänsten.

[...]

Advokat Kerstin Koorti attackeras i Facebookgruppen efter att hon uttalat sig efter kravallerna i Husby i norra Stockholm och kritiserat polisen för att ha gjort en allvarlig missbedömning när de sköt ihjäl den 69-årige knivbeväpnade mannen - den händelse som sägs ha utlöst de omtalade kravallerna. Koorti företräder 69-åringens änka.

[...]

Den 8 juli sände SVT:s Aktuellt ett inslag om dödsdramat i Varberg. När Robert Hårdh, svensk människorättsjurist och chef för Civil right defenders (tidigare svenska Helsingforskommittén), i studion kritiserar polisens agerande väcker det starka reaktioner i Facebookgruppen:

[...]

Rikspolischefen Bengt Svenson hånas gång på gång på UMF. I februari 2012 görs han till åtlöje efter att han i en DN-artikel sagt att polisen fått stora resurstillskott och att polisen blivit synligare och mer tillgängliga:
"En sann ståuppkomiker..."
Och:
"Pajasbengt har gjort det igen.."
I slutet av 2012 blossar debatten upp om polisens statistikjakt, eller pinnjakt som den kallas internt. Måltavlan för kritiken är än en gång rikspolischefen Bengt Svenson:

[...]

De kända kriminolgerna och brottsforskarna Leif GW Persson och Jerzy Sarnecki är återkommande måltavlor för hån och kritik.
"Jävlar vad less jag är på den där GW och hans jävla uttalanden. GW som kallar sig för docent i kriminologi men har inte presterat någonting."

[...]

En annan medlem i polisforumet kommenterar GW Persson och Jerzy Sarnecki med:
"Annika Norée förtjänar epitetet expert. Det mediekåta kriminologdrevet betackar vi oss för!"
[...]

En medlem i polisforumet skriver den 21 maj om författaren och journalisten Johanna Langhorst samt Aftonbladets ledarskribent Eva Franchell som båda skarpt kritiserat polisens insats under Husbykravallerna.
[...]

Carin Götblad, före detta länspolismästare i Stockholm, kritiseras ofta för hennes vilja att synas. I februari 2012 liknas hon vid en dokusåpadeltagare:
[...]

Erik Steen, länspolismästare i Uppsala, hånas för sina uttalanden i media efter att flera Greenpeaceaktivister i mars lyckats ta sig in på ett avspärrat område vid kärnkraftverket i Forsmark och hållit sig gömda där flera timmar.

Den uppmärksamme har säkert redan noterat att jag fetade namnen och hur oerhört kvinnligt de klingar allihop. 
Jag tänker givetvis inte säga emot Expressen  - jag har inte den insynen i de uppräknade personernas liv att jag med säkerhet kan uttala mig om deras könstillhörighet. Vi kanske får lita på Expressen där - fast jag känner mig lite lurad då jag både givet namn och det intryck en del av dessa gett vid offentliga framträdanden faktiskt fått uppfattningen att vissa av dessa "kvinnor" inte är så mycket just kvinnor.

På hemvägen idag så möttes jag sedan av Expressens första sida:



Jag rår inte för det riktigt, men jag tycker nog att både morgonens nätlöp och Expressens första sida känns lite missvisande .. men återigen, jag är inte den att säga att det inte faktiskt handlar om kvinnor. Jag kan ju vara lika lurad som många andra.....




... Själv hade ju valt en mer neutral rubrik:

Poliser hånar kritiker


men så vet jag ju inte heller det som Expressen vet ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar